W końcu nadszedł ten dzień! Dzień, na który ciężko pracowałeś/aś miesiącami, a niekiedy nawet latami. Otrzymujesz awans i zostajesz liderem zespołu! Z każdej strony towarzyszą Ci gratulacje, uśmiechy czy poklepywanie po ramionach. I co dalej?
Kiedy obejmujesz stanowisko kierownicze, przejmujesz odpowiedzialność za pracę i osiąganie celów całego zespołu, troskę o dobro i zadowolenie jego członków, a także zapewnienie im zasobów do pracy. Awans na stanowisko lidera wymaga przeorganizowania pracy w biurze i w głowie. Choć wiele osób wykazuje predyspozycje przywódcze, niektórych procesów należy się po prostu nauczyć.
Jakie wyzwania czekają na lidera, obejmującego stanowisko po raz pierwszy?
Zarządzanie zespołem i zadaniami
Ustalanie zadań i organizacja czasu pracy zespołu wymaga determinacji, rzetelności i oddania. Przejście ze zwykłego wykonywania obowiązków do zarządzania teamem to niekiedy całkowita transformacja w podejściu do pracy. Musisz nauczyć się delegować zadania, monitorować postępy i podejmować decyzje strategiczne. Obejmuje to także radzenie sobie z problemami zespołu, rozwiązywanie konfliktów i wspieranie pracowników w ich rozwoju zawodowym.
Dylemat — jeszcze kolega czy już szef?
W przypadku awansu wewnętrznego nowy lider musi zmagać się ze zmianami w relacjach z obu stron: zespołu, którego wcześniej był członkiem oraz przełożonych, którzy stawiają przed nim nowe oczekiwania. Zazwyczaj wiąże się to ze stresem i rozterkami, jednakże odpowiednio wypracowane podejście oraz stanowczość z dozą życzliwości, pozwolą uniknąć błędów. Ważne jest, aby zachować równowagę między utrzymaniem dobrych relacji z byłymi kolegami a nowymi obowiązkami lidera.
Autorytet i posłuch
Na nowej pozycji niekiedy bywa trudno zyskać szacunek i zaufanie podwładnych, dlatego istotne jest, aby zacząć od zrozumienia potrzeb zespołu i odpowiedniego dostosowania zachowania, nie zapominając o nowej funkcji. W roli szefa istotne jest też klarowne komunikowanie swoich oczekiwań oraz umiejętność wyznaczania granic. Dobrze jest budować autorytet na bazie wiedzy, kompetencji i sprawiedliwości w ocenie pracy zespołu.
Motywowanie zespołu
Sporadyczne narzekanie to naturalny element pracy zespołowej, jednak zadaniem lidera jest motywowanie zespołu i zachęcanie do działania. Lider powinien wypracować umiejętność mówienia do zespołu w taki sposób, by zminimalizować opór i wzniecić zapał. Umiejętność inspirowania, nagradzania sukcesów i wspierania w trudnych momentach to klucz do utrzymania wysokiej motywacji w zespole.
Wyznaczanie celów i delegowanie zadań
Odpowiednie formułowanie celów (najlepiej zgodnie z regułą SMART) już na starcie zwiększa skuteczność działań i przybliża do sukcesu. Z kolei delegowanie zadań nie polega tylko na przekazaniu komunikatu, ale obejmuje także monitorowanie oraz sprawdzanie i ocenę efektów pracy. Kluczowe jest również dostosowanie zadań do kompetencji poszczególnych członków zespołu, co pozwala maksymalizować efektywność pracy.
Udzielanie feedbacku
Chwalenie i konstruktywna krytyka to niezbędne punkty na liście obowiązków szefa. Umiejętność docenienia i wzmacniania pozytywnych zachowań oraz wyrażania krytyki i motywowania do poprawy może doprowadzić do zaskarbienia sobie serca podwładnych i przełożonych. Regularne rozmowy pomagają w budowaniu zaufania i klarowności oczekiwań.
Awans na lidera to niewątpliwie duże wyzwanie, jednakże zachowując otwarty umysł i chęć nauki, możliwe jest szybkie umocnienie się na pozycji. Wiele firm pomaga odnaleźć się na nowym stanowisku m.in. poprzez szkolenia czy wsparcie mentorskie. Korzystanie z takich możliwości może znacznie przyspieszyć proces adaptacji i zapewnić lepsze wyniki pracy zespołu.
Z myślą o menadżerach, którzy pierwszy raz stają w tej roli przygotowaliśmy szkolenie, które pomaga przezwyciężyć wszelkie początkowe trudności.