Indywidualne podejście w szkoleniach dla firm to jeden z głównych czynników, którym warto kierować się przy wyborze dostawcy szkoleń. Często pytacie, na czym polega personalizacja szkoleń, dlatego dzisiaj rozłożymy tę kwestię na czynniki pierwsze.
Szkolenie na zamówienie
Potrzeba nieustannego rozwoju i zdobywania nowych kompetencji to oczywistość dla dzisiejszego świata biznesu. Niewątpliwie udział w szkoleniach przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i pracodawcom. Warto jednak zastanowić się, jak znaleźć szkolenia o wysokiej skuteczności, bo ostatecznie to właśnie ten aspekt zadecyduje o wartości całego kursu.
Jeśli celem nie jest zdobycie certyfikacji, którą poprzedza określony program szkolenia, należy wziąć pod uwagę szkolenie na zamówienie. Spersonalizowany plan uwzględni potrzeby pracowników i firmy. W ten sposób możliwe będzie zatroszczenie się o problemy, z którymi mierzy się przedsiębiorstwo, czy wyzwania, które stawia przed nim branża.
1. Diagnoza potrzeb
Diagnoza potrzeb dotyczy zarówno indywidualnych preferencji pracowników, ich mocnych i słabych stron, jak i poziomu kompetencji niezbędnych do wypełniania codziennych obowiązków na określonym stanowisku.
W tym wypadku warto porozmawiać z zespołem lub przeprowadzić ankietę, w której pracownicy wskażą interesujący ich kierunek rozwoju. Należy też przeanalizować zakresy obowiązków i wyznaczyć umiejętności, których wzrost przyczyni się do zwiększenia efektywności i tempa pracy.
2. Spójność ze strategią firmy
Cele strategiczne firmy są świetnym narzędziem do określenia celu szkolenia. To, co chce osiągnąć przedsiębiorstwo, w znacznej mierze będzie zależne od odpowiedniej wiedzy i umiejętności kadry. Kiedy cele zostaną zdefiniowane, tematy, zakres i oczekiwane efekty szkolenia wyklarują się same.
3. Spotkanie z ekspertem
Następny krok to spotkanie z ekspertem z określonego obszaru. Z dużym prawdopodobieństwem taka osoba ma już doświadczenie w wyzwaniach, przed którymi obecnie stoi Wasza firma i wie doskonale, jaka jest droga do sukcesu. Co więcej, trenerzy zwracają uwagę na aspekty niewidoczne na pierwszy rzut oka. Rozmowa to szansa na ujawnienie luk, które będą blokować osiągnięcie celów, dopóki nie zostaną zapełnione. Podczas spotkania ważna jest szczerość i przejrzystość wypowiedzi, ponieważ zakres merytoryczny, który zaproponuje trener, będzie opierał się na analizie podanych informacji.
Podjęcie powyżej opisanych kroków to już połowa sukcesu w przygotowaniu efektywnego szkolenia. Z organizacyjnej strony istotny jest dobór metod i formy szkolenia: zajęcia grupowe bądź indywidualne, warsztaty lub sesje coachingowe, spotkania stacjonarne czy zdalne. Oferta firm szkoleniowych na polskim rynku jest niezwykle szeroka. Warto wybrać tę, która nie będzie wyłącznie dostawcą, a stanie się partnerem w rozwoju firmy.
4. Jakie korzyści płyną ze szkoleń skrojonych na miarę?
Jedno szkolenie to za mało…
Zdarza się, że potrzeba zdobycia umiejętności jest jednorazowa. Jednakże nawet w takim przypadku kolejnym elementem szkolenia jest monitoring efektów i ocena postępu. Po określonym upływie czasu warto sprawdzić i ocenić, w jakiej mierze szkolenie zostało przełożone na praktykę, przeanalizować wyniki i wyciągnąć wnioski. Być może zajdzie potrzeba przypomnienia lub dalszego kształcenia.
Dobrym rozwiązaniem jest zaplanowanie serii szkoleń z jednego lub kilku obszarów, które odbywając się cyklicznie, stają się okazją do weryfikacji wcześniej zdobytych umiejętności i ciągłego podnoszenia poziomu kompetencji.
Czy każda firma szkoleniowa oferuje spersonalizowane szkolenia?
W Bloomvise dużą wagę przykładamy do etapu przygotowawczego. Zależy nam, aby szkolenie było dobrą inwestycją, dlatego dbamy, by każdy klient miał możliwość kontaktu z trenerem już na początku naszych rozmów. Dodatkowo pomagamy w indywidualnej diagnozie potrzeb uczestników i analizie celów strategicznych firmy. Wspólnie z pewnością dopasowujemy szkolenia do potrzeb Twojej firmy!
Jeśli rozwój jest dla Ciebie ważny, skontaktuj się z nami. Razem przygotujemy ścieżkę, która przyniesie efekty!