aktualności

Współpraca z klientem a prowadzenie firmowych mediów społecznościowych – o czym trzeba pamiętać?

Współpraca z klientem a prowadzenie  firmowych mediów społecznościowych  – o czym trzeba pamiętać?

Minęło już trochę czasu, odkąd Twoja firma zaczęła radzić sobie na rynku, więc zastanawiasz się, które działania warto oddelegować firmom zewnętrznym, aby móc w pełni skupić się na tym, co ważne? Z dużym prawdopodobieństwem w pierwszej kolejności pomyślisz o marketingu. To zrozumiałe, jednak czy zdajesz sobie sprawę, że sukces współpracy w dużej mierze będzie zależał od Twojego zaangażowania? Dziś kilka rzeczy, o których warto pamiętać.

W dalszym ciągu social media to dla wielu branż temat niewarty głębszego zainteresowania. Z drugiej jednak strony trudno wyobrazić sobie, by firma nie istniała w sieci. Zacznijmy więc od podkreślenia, że każda firma powinna być obecna w najczęściej użytkowanych mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn.

BYĆ, nie bywać.

Aktywne działanie oraz regularne publikacje w social mediach pozwolą dotrzeć do odbiorców, którzy systematycznie korzystają z tej formy komunikacji. A jest ich… całkiem sporo! W lutym 2023 roku liczba polskich użytkowników Facebooka przekroczyła 23 miliony. Jaka jest szansa, że któryś z nich korzysta z usług Twojej firmy i właśnie poprzez media społecznościowe będzie chciał śledzić jej aktualności oraz nawiązywać relacje? Całkiem spora! 

Prowadzenie konta firmowego w social media – zadania agencji 

Aby nie musieć tracić czasu na prowadzenie kont w social mediach, a jednocześnie, aby nie zamykać sobie tejże drogi komunikacji i nie marnować potencjalnej szansy na pozyskanie klientów, bardzo wiele firm decyduje się oddelegować prowadzenie mediów społecznościowych firmie zewnętrznej. 

To normalne! Jeżeli jednak wyobrażasz sobie, że wtedy Twoje zadanie będzie polegało wyłącznie na uiszczaniu comiesięcznej opłaty, niestety jesteś w błędzie. Zanim jednak przejdziemy do podsumowania Twoich obowiązków, skupmy się na tym, co będzie należało do zadań agencji marketingowej, której powierzysz „socjale” swojej firmy.

  • Określenie celów marketingowych

    W pierwszej kolejności firma zewnętrzna skupi się na określeniu konkretnych celów marketingowych. Przeważnie służy do tego dogłębne poznanie marki klienta, zrozumienie jej celów i wartości, jak również zaznajomienie się z branżą oraz konkurencją na rynku. W tym kroku określone zostają priorytety, których realizacja w najbliższym czasie ma przybliżać firmę do osiągnięcia wyznaczonego pułapu lub do zrealizowania konkretnych założeń (np. zwiększenie sprzedaży o x%).

  • Opracowanie strategii marketingowej

    Na podstawie dookreślonych celów marketingowych tworzona jest długoterminowa strategia marketingowa. Po procesie analizy i planowania przychodzi czas na implementację działań – i zaczyna się zabawa!

  • Tworzenie i planowanie publikacji w social mediach

    W tym momencie wszelkie działania związane z tworzeniem i publikowaniem treści na kanały firmowe w mediach społecznościowych zostają po stronie agencji marketingowej. To ona zajmuje się opracowywaniem i przygotowywaniem kalendarza treści oraz wszelkich niezbędnych materiałów. Dzięki temu publikacje są systematyczne i dobrze przemyślane. Zadaniem agencji jest też dostosowywanie treści oraz strategii do obecnie panujących trendów. Pozwoli to „być na czasie” oraz wyróżnić markę klienta na tle konkurencji.

  • Nadzorowanie i monitorowanie działań

    Agencja marketingowa zajmuje się także stałym nadzorowaniem i monitorowaniem podejmowanych działań. W jej gestii leży wdrażanie ewentualnych zmian, jeżeli wymaga tego sytuacja.

  • Analizowanie wyników

    Pod koniec okresu rozliczeniowego (czyli przeważnie na zakończenie miesiąca) monitorowane wyniki zamieniają się w analizę, zaś analiza w raport dla klienta. Dzięki temu regularnie otrzymuje on czytelne dane dotyczące tego, co udało się osiągnąć z zamierzonych celów. Bardzo często dokument ten zawiera także sugestie, co do budżetu czy zalecenia związane z dalszymi działaniami.

Jaką rolę w tym wszystkim odgrywa klient?

To fakt, że lwia część obowiązków zostaje przerzucona na firmę zewnętrzną – i słusznie, przecież właśnie o to chodzi! Klient powinien jednak zdawać sobie sprawę, że im bardziej zaangażuje się we współpracę z agencją, tym lepiej dla jego firmy. 

Do zadań klienta należą:

1. Dostarczenie informacji o firmie

Na samym początku współpracy klient powinien mocno zaangażować się w opracowanie strategii marketingowej. Ale spokojnie! Wcale nie chodzi tu o konieczność znajomości narzędzi, czy też aktualnych trendów panujących w sieci. Do jego obowiązków przede wszystkim należy dostarczenie wszelkich niezbędnych informacji na temat działalności swojej firmy. W końcu nikt nie zna lepiej jej misji, konkurencji oraz realiów rynkowych, w jakich przyszło jej funkcjonować!

2. Określenie celów marketingowych

Klient powinien także aktywnie uczestniczyć w określaniu celów marketingowych. Ponownie to on wie najlepiej, jaki efekt pragnie osiągnąć oraz jakie wyniki będą zgodne z wizją przyszłości, którą rozciąga przed swoją firmą. Na tym etapie zaangażowanie jest niezwykle ważne, jeżeli chce on, by rezultaty odpowiadały jego założeniom.

3. Dostarczanie niezbędnych materiałów

W trakcie tworzenia publikacji w mediach społecznościowych klient powinien odpowiadać za terminowe dostarczanie materiałów, których wymaga od niego agencja – czy to zdjęcia, czy informacje na wybrany temat, czy też niezbędne dane. Tylko wtedy współpraca będzie przebiegała pomyślnie, z korzyścią przede wszystkim dla profilów firmowych, które będą aktualne i prowadzone z dbałością o każdy detal.

4. Podejmowanie strategicznych decyzji

Po stronie klienta leży także podejmowanie strategicznych decyzji, choćby co do wdrażania zmian w budżecie. Są to sprawy, o których agencja nie może decydować bez wiedzy właściciela firmy (chyba że zdecyduje on inaczej). Z reguły jednak każda sugerowana zmiana zostaje zaprezentowana przedsiębiorcy, a ten zatwierdza lub odrzuca jej wdrożenie.

5. Przegląd i zatwierdzanie publikowanych treści

Przedsiębiorca zawsze powinien mieć systematyczny wgląd w tworzone treści – jeszcze przed ich opublikowaniem. Dzięki temu uda się uniknąć ewentualnych błędów lub problemów wynikających z niewiedzy na tematy ściśle związane z prowadzoną działalnością. Klient może także sugerować tematykę publikacji, jeżeli wie, że dany temat jest ważny lub wzbudza zainteresowanie grupy docelowej.

6. Weryfikacja raportu z wynikami

Klient zawsze powinien zapoznać się z raportem przygotowanym przez agencję na zakończenie danego okresu. Weryfikacja wyników nie tylko pozwoli mu rozeznać się w dotychczasowych osiągnięciach, ale też stale monitorować działania podejmowane przez firmę zewnętrzną.

7. Feedback

W końcu klient zawsze powinien dzielić się z agencją swoimi przemyśleniami, wnioskami czy zaleceniami w formie rzetelnego feedbacku. To dzięki niemu uda się jak najszybciej wdrożyć preferowane zmiany, zgodne z tym, czego wymaga, potrzebuje i oczekuje przedsiębiorca. 

Choć planowanie, tworzenie i publikowanie treści w mediach społecznościowych w pełni przechodzi na agencję zewnętrzną, tak naprawdę klient jest zaangażowany w cały proces od początku do końca. Warto mieć to na uwadze, jeżeli planuje się rozpoczęcie współpracy z agencją marketingową. Tylko wtedy media społecznościowe będą prowadzone w sposób efektowny (i efektywny!). ☺

  Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, w jaki sposób możemy pomóc Ci rozwinąć marketing Twojej firmy, skontaktuj się z nami!