Postęp technologiczny, automatyzacja, nowości – gdzie nie spojrzysz, wszędzie te innowacje! Nie oszczędziło to także stałych bywalców Internetu, którzy to właśnie w sieci postanowili rozkręcić swój biznes. Współczesne marki stają przed ogromem wyzwań. Niewątpliwie jednym (być może i największym?) z nich jest to, że mimo szalejącej automatyzacji procesów wszelakich, konieczne jest jednoczesne zachowanie unikatowości. Czy to w ogóle możliwe?
Dlaczego klienci cenią unikatowe marki?
Na początek wcielmy się we współczesnego konsumenta / usługobiorcę / użytkownika Internetu i zastanówmy się, dlaczego tak ważne dla nas jest, aby marka, z którą nawiązujemy jakiekolwiek relacje, była autentyczna, oryginalna, unikatowa.
Czy w dobie automatyzacji unikatowość jest możliwa?
Skoro już poruszyliśmy temat indywidualnego podejścia do klienta, wyobraźmy sobie hipotetyczną (aczkolwiek bardzo często spotykaną) sytuację:
Po 10 latach testowania różnych kosmetyków Pani Maria nareszcie znalazła krem odpowiedni dla swojej skóry. Kilkanaście zużytych słoiczków później widzi, że marka, której zaufała, zmienia formułę kremu. Chce dowiedzieć się więcej na ten temat, dlatego postanawia odwiedzić stronę internetową producenta ulubionych kosmetyków, by dowiedzieć się, jak najszybciej może uzyskać odpowiedź na nurtujące ją pytania.
Tuż po wejściu na stronę, atakuje ją baner z kuszącym napisem „Porozmawiaj na czacie z naszym konsultantem”. Uradowana błyskawicznym znalezieniem rozwiązania, wklikuje wiadomość i przesyła ją do rzekomego konsultanta. Odpowiedź, która nadchodzi (wprawdzie szybko), nie jest jednak satysfakcjonująca, bowiem składa się z suchych formułek.
Konsultant okazał się bowiem automatycznym czatbotem z zaprogramowanymi odpowiedziami.
W takiej sytuacji Panią Marią mogą targać różnorodne emocje. Może poczuć się mało wyróżniona, zignorowana lub zawiedziona tym, że pomimo długoletniej relacji marka nie jest zaangażowana w bezpośredni kontakt z klientami. W końcu brak pożądanych informacji może zniechęcić Panią Marię do ponownego zakupu.
Czy w takim razie automatyzacja ma sens?
Automatyzacja? Tak, ale…
Procesom automatyzacji mówimy bezdyskusyjne… TAK, ALE!
W tym wszystkim marki muszą pamiętać, by nie zatracić swoich wartości oraz dbać o to, aby klienci czuli się ważni i wyróżnieni. Choć unikatowość marki i automatyzacja to z pozoru dwa sprzeczne pojęcia, można doprowadzić do tego, by wzajemnie się uzupełniały. Jak więc wykorzystać automatyzację w biznesie?