Wyobraź sobie, że zleciłeś/aś firmie zewnętrznej wykonanie grafik dla swojej marki. Masz już perfekcyjną wizję w głowie, wszystko sobie szczegółowo zaplanowałeś/aś i przekazujesz zlecenie grafikowi, ale bez większych szczegółów — w założeniu, że grafik będzie wiedział, co Ci chodzi po głowie. W efekcie otrzymujesz atrakcyjny projekt, ale kompletnie różniący się od Twojej wizji. Dlaczego tak się wydarzyło?
Ponieważ w przypadku prac graficznych głównym narzędziem komunikacji powinien być feedback!
To on jest podstawowym aspektem skutecznej wymiany informacji między grafikiem a klientem. Ułatwia wyrażanie swoich opinii, sugestii i obaw, co sprzyja efektywniejszej współpracy i budowaniu zaufania. W zależności od rodzaju projektu feedback powinien być stosowany już od pierwszych chwil współpracy, a czasem nawet praktykowany regularnie, po dostarczeniu każdego projektu. Sprawdź, co to jest feedback i jak ważny jest w procesie projektowym!
Pierwszym krokiem jest… zrozumienie oczekiwań klienta
Feedback, czyli informacja zwrotna, jest niezwykle istotnym czynnikiem podczas wykonywania projektów graficznych dla klienta. Gdy rozpoczynamy współpracę z firmą z danej branży, na samym początku przeprowadzamy z nią konsultacje, podczas których staramy się szczegółowo zapoznać z oczekiwaniami, potrzebami czy wizją zleceniodawcy. To pomaga nam opracować plan i wyznaczyć kierunek pracy. Dopiero po zebraniu informacji (klient odpowiada na nasze pytania, wyraża swoją opinię, przekazuje wizję), zaczynamy projektować.
Feedback zależy od zaawansowania projektu
Projekt graficzny strony internetowej będzie wymagał z założenia więcej zaangażowania ze strony klienta niż na przykład pojedynczy projekt graficzny plakatu czy ulotki. To znaczy, że w przypadku projektowania strony internetowej grafik będzie konsultował się ze zleceniodawcą częściej, gdyż na projekt składa się wiele czynników, takich jak: kolorystyka, określenie dynamiki strony, rozplanowanie ewentualnych dodatków do grafik czy zdjęć itd. Przykłady projektów, w których feedback od klienta (jego forma i oczekiwana częstotliwość — na przykład w formie spotkań online) będzie się różnić:
Przebieg współpracy i rozmowy feedbackowe
W pracy z feedbackiem firmy zewnętrzne (w tym my) też mają pewne wyzwanie. Nie raz feedback od klienta jest merytoryczny i konkretny (w tym przypadku będzie to feedback pozytywny), co zdecydowanie pomaga we współpracy. Czasami jednak musimy pracować z informacją zwrotną tak, aby wytłumaczyć klientowi, że elementy, których oczekuje, nie do końca są spójne z brandingiem firmy czy z wytycznymi dotyczącymi profesjonalnych grafik.
Podczas rozmów feedbackowych spotykamy się z dwoma najczęstszymi sytuacjami:
Feedback w procesie projektowym to współpraca obydwu stron, o czym należy pamiętać, jeśli decydujemy się na zlecenie projektów firmie zewnętrznej.
Edukowanie w procesie projektowym
W trakcie wymiany feedbacku dobrze jest też postawić na edukowanie klienta w zakresie projektu. Na przykład warto wspomnieć, że pewne kolory nie współgrają ze sobą na grafice, niektóre wyglądałyby lepiej lub że dobrze byłoby uzupełnić projekt o jakiś wyróżniający akcent. Profesjonalny zespół graficzny będzie wiedział, czy to, czego oczekuje klient, jest dobre dla rozwoju projektu. Takie uświadamianie zleceniodawcy często skutkuje podejmowaniem przez niego świadomych i przemyślanych decyzji. Oczywiście, zdarza się też tak, że klienci mają świetne pomysły! Wtedy odbieramy feedback, dostosowujemy poprawki do projektu i dopinamy ostateczny projekt.
Podczas pracy nad projektami graficznymi kierujemy się zazwyczaj dwoma kwestiami:
Feedback w procesie projektowym jest kluczowy dla osiągnięcia satysfakcji obu stron. Umożliwia on zrozumienie oczekiwań klienta, wprowadzenie niezbędnych poprawek, budowanie relacji i elastyczne dostosowanie się do zmieniających się wytycznych. Regularna wymiana informacji zwrotnej pozwala na identyfikowanie problemów na wczesnym etapie, zwiększanie efektywności pracy i edukowanie, prowadząc do realizacji spójnych z marką projektów. Bez odpowiedniego feedbacku ryzykujemy nieporozumieniami i wydłużeniem procesu projektowego.