aktualności

Rola feedbacku w procesie projektowym

Rola feedbacku w procesie projektowym

Wyobraź sobie, że zleciłeś/aś firmie zewnętrznej wykonanie grafik dla swojej marki. Masz już perfekcyjną wizję w głowie, wszystko sobie szczegółowo zaplanowałeś/aś i przekazujesz zlecenie grafikowi, ale bez większych szczegółów — w założeniu, że grafik będzie wiedział, co Ci chodzi po głowie. W efekcie otrzymujesz atrakcyjny projekt, ale kompletnie różniący się od Twojej wizji. Dlaczego tak się wydarzyło? 

Ponieważ w przypadku prac graficznych głównym narzędziem komunikacji powinien być feedback! 

To on jest podstawowym aspektem skutecznej wymiany informacji między grafikiem a klientem. Ułatwia wyrażanie swoich opinii, sugestii i obaw, co sprzyja efektywniejszej współpracy i budowaniu zaufania. W zależności od rodzaju projektu feedback powinien być stosowany już od pierwszych chwil współpracy, a czasem nawet praktykowany regularnie, po dostarczeniu każdego projektu. Sprawdź, co to jest feedback i jak ważny jest w procesie projektowym!

Pierwszym krokiem jest… zrozumienie oczekiwań klienta

Feedback, czyli informacja zwrotna, jest niezwykle istotnym czynnikiem podczas wykonywania projektów graficznych dla klienta. Gdy rozpoczynamy współpracę z firmą z danej branży, na samym początku przeprowadzamy z nią konsultacje, podczas których staramy się szczegółowo zapoznać z oczekiwaniami, potrzebami czy wizją zleceniodawcy. To pomaga nam opracować plan i wyznaczyć kierunek pracy. Dopiero po zebraniu informacji (klient odpowiada na nasze pytania, wyraża swoją opinię, przekazuje wizję), zaczynamy projektować. 

Feedback zależy od zaawansowania projektu

Projekt graficzny strony internetowej będzie wymagał z założenia więcej zaangażowania ze strony klienta niż na przykład pojedynczy projekt graficzny plakatu czy ulotki. To znaczy, że w przypadku projektowania strony internetowej grafik będzie konsultował się ze zleceniodawcą częściej, gdyż na projekt składa się wiele czynników, takich jak: kolorystyka, określenie dynamiki strony, rozplanowanie ewentualnych dodatków do grafik czy zdjęć itd. Przykłady projektów, w których feedback od klienta (jego forma i oczekiwana częstotliwość — na przykład w formie spotkań online) będzie się różnić: 

  • Logo: grafik wykonuje projekt, wysyłamy klientowi kilka propozycji. Feedback klienta polega na wyborze jednej opcji, ewentualnie poinformowaniu o poprawkach. Zwykle jest to szybki i konkretny proces. 
  • Posty na social media: proponujemy klientowi proces prowadzenia mediów społecznościowych i stylistykę. Feedback klienta polega na akceptacji lub ewentualnych uwagach, a potem zwykle nie potrzebujemy już więcej informacji.
  • Projekt wykonany zgodnie z istniejącym brandingiem: odświeżamy gotowy już projekt lub wykonujemy dodatkowy, do istniejącego już brandingu firmy. Feedback klienta będzie polegał na drobnych uwagach dotyczących ewentualnej zgodności z brandingiem. To zwykle najszybszy proces, obejmujący szybkie poprawki.

Przebieg współpracy i rozmowy feedbackowe

W pracy z feedbackiem firmy zewnętrzne (w tym my) też mają pewne wyzwanie. Nie raz feedback od klienta jest merytoryczny i konkretny (w tym przypadku będzie to feedback pozytywny), co zdecydowanie pomaga we współpracy. Czasami jednak musimy pracować z informacją zwrotną tak, aby wytłumaczyć klientowi, że elementy, których oczekuje, nie do końca są spójne z brandingiem firmy czy z wytycznymi dotyczącymi profesjonalnych grafik. 

Podczas rozmów feedbackowych spotykamy się z dwoma najczęstszymi sytuacjami:

  • Klient rozumie, ufa nam i wierzy w to, co robimy — praca przebiega w przyjaznej atmosferze, jest dość szybka i konkretna. 
  • Klient obstaje przy swojej wizji i nie akceptuje naszych poprawek LUB zgłasza uwagi dopiero w momencie, gdy projekt jest już gotowy — praca jest dużo bardziej skomplikowana, proces wykonywania grafik się wydłuża. 

Feedback w procesie projektowym to współpraca obydwu stron, o czym należy pamiętać, jeśli decydujemy się na zlecenie projektów firmie zewnętrznej.

Edukowanie w procesie projektowym

W trakcie wymiany feedbacku dobrze jest też postawić na edukowanie klienta w zakresie projektu. Na przykład warto wspomnieć, że pewne kolory nie współgrają ze sobą na grafice, niektóre wyglądałyby lepiej lub że dobrze byłoby uzupełnić projekt o jakiś wyróżniający akcent. Profesjonalny zespół graficzny będzie wiedział, czy to, czego oczekuje klient, jest dobre dla rozwoju projektu. Takie uświadamianie zleceniodawcy często skutkuje podejmowaniem przez niego świadomych i przemyślanych decyzji. Oczywiście, zdarza się też tak, że klienci mają świetne pomysły! Wtedy odbieramy feedback, dostosowujemy poprawki do projektu i dopinamy ostateczny projekt. 

Podczas pracy nad projektami graficznymi kierujemy się zazwyczaj dwoma kwestiami: 

Zadowolony klient i właściwy, spójny z marką projekt. 

Feedback w procesie projektowym jest kluczowy dla osiągnięcia satysfakcji obu stron. Umożliwia on zrozumienie oczekiwań klienta, wprowadzenie niezbędnych poprawek, budowanie relacji i elastyczne dostosowanie się do zmieniających się wytycznych. Regularna wymiana informacji zwrotnej pozwala na identyfikowanie problemów na wczesnym etapie, zwiększanie efektywności pracy i edukowanie, prowadząc do realizacji spójnych z marką projektów. Bez odpowiedniego feedbacku ryzykujemy nieporozumieniami i wydłużeniem procesu projektowego.