aktualności

Influencer marketing – czyli jaką wartość ma Twój produkt dla obcego człowieka?

Influencer marketing – czyli jaką wartość  ma Twój produkt dla obcego człowieka?

Fakt, że istnieją na świecie osoby, którym o wiele łatwiej przekonać innych do swoich racji, nie jest żadnym odkryciem. Sposobem zarabiania na życie? Już jak najbardziej! Zdefiniowanie w latach 50. XX wieku „liderów opinii” – czyli konsumentów, którzy cieszą się szacunkiem wśród tłumu i których uznaje się za specjalistów w pewnych dziedzinach – to tak naprawdę początek dobrze znanego dziś influencer marketingu. Co to takiego i co warto o nim wiedzieć?

Influencer, czyli celebryta młodego pokolenia

Jesień 2022. 11. sezon programu MasterChef Polska. Niedzielny wieczór. Całe rodziny gromadzą się przed telewizorem, aby oglądać kulinarne zmagania uczestników. Śpiewak operowy. Przedsiębiorczyni. Hydraulik. Influencerka…

INFLUENCERKA

W co czwartym polskim domu zapadła cisza. W co trzecim padło pytanie: a kim jest ten cały influencer? No to wyjaśniamy!

Influencer to nazwa pochodząca od słowa „influence”, czyli wpływ. Pojęciem tym można określić:

  • blogerów,
  • vlogerów,
  • instagramerów,
  • tiktokerów,
  • youtuberów,
  • gamerów,
  • czy streamerów.

Najprościej mówiąc:

influencer to taki „celebryta młodego pokolenia.

Influencerzy zajmują się prowadzeniem działań w mediach społecznościowych, dzięki którym zyskują popularność wśród odbiorców, zdobywają szerokie zasięgi oraz zaczynają być postrzegani, jako autorytety i specjaliści w danej dziedzinie. Osoby te wykorzystują swoje wpływy i swoją pozycję, aby móc oddziaływać na decyzje, opinie i poglądy innych ludzi. Jak to się ma do biznesu?

Czym jest influencer marketing?

Chyba nic bardziej nie zachęca do zakupu, niż świadomość, że nasz idol korzysta dokładnie z tej samej usługi czy z identycznego produktu. Nic więc dziwnego, że marki błyskawicznie dostrzegły swoją szansę we współpracy ze znanymi influencerami.

Influencer marketing to obecnie jedna z najkorzystniejszych form reklamy, która obfituje w liczne profity dla obu stron.

Dzięki niej firma buduje zaufanie wśród odbiorców, staje się bardziej autentyczna oraz wiarygodna. Przede wszystkim jednak wzrasta jej widoczność w sieci, a tym samym zwiększa się świadomość klientów na temat jej istnienia. Długofalowo prowadzony influencer marketing poprawia pozycję marki na rynku. To z kolei przynosi wzrost sprzedaży i zainteresowania oferowanymi usługami czy produktami.

Pokaż mi swoje konto, a powiem Ci, czy mogę z Tobą współpracować. Jak znaleźć influencera?

Zalety płynące z influencer marketingu niewątpliwie brzmią kusząco dla każdego, kto pragnie rozwijać swój biznes w duchu nowoczesności. Jeżeli więc zdecydowałeś/aś się nawiązać współpracę z twórcą internetowym, pozostaje Ci znaleźć odpowiedniego influencera.

Odpowiedni… czyli jaki?

Przede wszystkim taki, którego przekaz będzie tożsamy z działaniami i ideą Twojej firmy! Zawsze pamiętaj o tym, aby dobrać osobę tak, by skutecznie dotrzeć do swojej grupy docelowej. Influencer powinien też cieszyć się autorytetem i dobrą reputacją. Dla własnego spokoju lepiej nie podejmować współpracy z osobami tworzącymi kontrowersyjne treści.

Warto także zwrócić uwagę na to, czy osoba, której chcesz powierzyć reklamę swojego produktu czy usługi, nie podejmuje się każdej współpracy – a już przede wszystkim, czy nie reklamuje konkurencji! W takiej sytuacji wiarygodność influencera maleje, co niewątpliwie odbije się także i na Twojej marce. Wybór influencera zawsze więc powinien być poprzedzony dobrym researchem, aby nie przepalić środków przeznaczonych na marketing.

Nie wiesz, z kim najlepiej nawiązać współpracę? Zgłoś się do nas! Chętnie zajmiemy się doborem influencera do Twojej specjalizacji!

Jakie są sposoby współpracy z influencerami?

Współpraca z influencerem może przyjmować bardzo różnorodną formę. Co do zasady, wyróżnia się dwa modele prowadzenia działań:

  • pojedynczą aktywację, gdzie reklama usługi czy produktu jest jednorazowa; pojedyncze treści,
  • ambasadorstwo, czyli reklamę długofalową;
  • działania podejmowane w ramach współpracy powinny być dopasowane zarówno do potrzeb marki, jak i społeczności internetowej, do której ma dotrzeć przekaz. Stąd też praca z influencerem może polegać na:
  • testowaniu i recenzowaniu usług czy produktów,
  • tworzeniu wspólnych produktów,
  • organizowaniu konkursów,
  • udziale w reklamie,
  • tworzeniu własnych treści.

Tak naprawdę w opracowywaniu strategii działania, warto pozostawić influencerowi nieco swobody. W końcu to on najlepiej zna swoich odbiorców i dobrze wie, jak skonstruować przekaz, aby wywołać u nich odpowiednią reakcję.

Mega, makro, mikro. Jakie są koszty współpracy z influencerami?

Nawiązanie współpracy z influencerem wcale nie musi być drogie!

Tak naprawdę koszt całego przedsięwzięcia zależy od tego, jaką popularnością cieszy się influencer, na jak długą współpracę jesteśmy gotowi oraz jakiej ilości treści wymagamy od naszego „reklamobiorcy”. Najdroższe będzie nawiązanie współpracy z mega influencerami, czyli celebrytami, których w mediach społecznościowych śledzi ponad milion osób. Nieco tańszą opcją będą macro influencerzy o zasięgu od 10 tys. do miliona obserwatorów. Najniższą cenę za współpracę zaproponują zaś micro influencerzy, których obserwuje mniej niż 10 tys. odbiorców.

Czy jednak najtańszy znaczy najgorszy? Ani trochę! Statystycznie to właśnie mniejsi twórcy mogą pochwalić się bardziej oddanym gronem followersów, którzy wykazują zaangażowanie i chętniej korzystają z poleceń i opinii osób, które obserwują.

Twórcy internetowi współczesnymi superbohaterami?

Z roku na rok influencer marketing cieszy się coraz większą popularnością.

I nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie trend ten miał się odwrócić!

Dobrze zaplanowana strategia działania i nawiązanie współpracy z osobą cieszącą się autorytetem w mediach społecznościowych mogą przyczynić się do sukcesu niejednej firmy. I choć w Internecie zasięgi mają ogromne znaczenie, czasami warto poświęcić kilka tysięcy obserwujących na rzecz trafnie dobranej grupy odbiorców. W końcu, kiedy oferujesz pilarki spalinowe, o wiele więcej zyskasz, kiedy Twój produkt zareklamuje Pan Marian, którego zamiłowanie ogrodem śledzi 10 tys. osób, aniżeli Pani Ewelina, której content parentingowy obserwuje przeszło 100 tys. widzów! :)