aktualności

Dlaczego projekt po wydruku różni się od wizualizacji?

Dlaczego projekt po wydruku różni się  od wizualizacji?

Wydrukowanie projektu graficznego tak, aby wyglądał on identycznie jak na wizualizacji wyświetlanej na ekranie komputera, może okazać się wyzwaniem. Wyobraź sobie, że zlecasz wybranej firmie eleganckie zaproszenia na swoje wymarzone wesele lub wymarzyłeś/aś sobie nowoczesne wizytówki dla nowo otwartej firmy. Mimo starannej pracy grafików okazuje się, że gotowy wydruk różni się od tego, co widzimy na projekcie wyświetlanym na monitorze. Takie rozbieżności mogą być frustrujące, zwłaszcza gdy zależy nam na perfekcyjnym odwzorowaniu projektu. Te rozbieżności wynikają z kilku istotnych czynników, które warto zrozumieć, aby uniknąć rozczarowań i uzyskać najlepszy możliwy rezultat.

Różnica między nośnikami - papier kontra ekran monitora

Podstawową kwestią, o której osoby niezwiązane z branżą graficzną często nie wiedzą, jest znaczna różnica między ekranem a papierem. Ekran emituje własne światło, podczas gdy kartka papieru wyłącznie je odbija. Z tego powodu kolory na ekranie często będą wyglądać inaczej niż te na wydruku. 

Dodatkowo każdy ekran może ukazywać kolory w inny sposób, w zależności od przestrzeni kolorystycznej (czyli emitowania danej ilości barw) i jakości urządzenia. Na przykład wysokiej klasy sprzęty zapewniają bardziej miarodajne odwzorowanie kolorów, podczas gdy sprzęty o nieco gorszej jakości będą ukazywać bardziej widoczne rozbieżności. Nie możemy przewidzieć, jak kolory będą prezentować się na monitorze klienta, co może prowadzić do różnic w percepcji projektu.

Kalibracja profilu kolorystycznego drukarki

Drukarnie korzystają z różnych modeli drukarek, które mogą mieć zróżnicowane profile kolorystyczne i kalibracje. Choć teoretycznie istnieją standardowe profile kolorystyczne, odgórnie wgrywane w drukarki, każda z nich może być skalibrowana nieco inaczej, co może prowadzić do różnic w kolorach na wydruku.

CASE STUDY

Spotkaliśmy się kiedyś z sytuacją, gdy drukowaliśmy dla tego samego klienta X teczki i ulotki. Projekt dostarczony do drukarni był taki sam, ale wydrukowany w różnych miejscach. Po otrzymaniu papierowych wersji okazało się, że wydruki znacząco różniły się kolorami, w zależności od drukarni dostarczającej projekt.

Poziom zaawansowania projektu

W sytuacji, gdy według wizji graficznej (najczęściej uzgodnionej z klientem) do podstawowego wydruku dodawane są uszlachetnienia, takie jak lakier UV, złocenia czy srebrzenia, znaczenie ma precyzyjna kalibracja drukarki. Jeśli kalibracja jest nieprawidłowa, może dojść do przesunięcia lakieru lub innych uszlachetnień. Drukarnie, które używają więcej niż jednej maszyny do wydrukowania projektu, mogą napotkać większe trudności z zachowaniem spójności, gdyż w momencie użycia kilku drukarek do jednego projektu (na przykład wizytówki ze złoceniami), istnieje ryzyko, że wspomniany lakier się przesunie.

CASE STUDY

Do klientki Y wysłany został projekt graficzny, który na jej urządzeniu wyświetlał się w inny sposób niż na naszym. Okazało się, że pewne elementy były niewidoczne, a inne miały inny kolor, niż wcześniej ustalany. Poleciliśmy otworzenie pliku na innych urządzeniach i rzeczywiście okazało się, że kolory i detale różniły się znacząco w zależności od używanego sprzętu. 

Druk cyfrowy a druk offsetowy

Druk cyfrowy jest często stosowany do niskonakładowych zleceń i zwykle wykonuje się go na drukarkach podobnych do tych, które mamy w domach, choć drukarnie używają oczywiście sprzętu wyższej jakości. Druk offsetowy natomiast jest stosowany przy wysokich nakładach (ze względu na specyfikację druku) i zapewnia lepszą jakość oraz odwzorowanie kolorów. W sytuacji, gdy klient chce zobaczyć próbkę projektu, często jest ona drukowana cyfrowo, czyli sposobem przeznaczonym do niskich nakładów — co może różnić się kolorystycznie od ostatecznego wydruku offsetowego.

Jak uniknąć rozbieżności w projekcie?

Aby zminimalizować ryzyko rozbieżności, przy standardowych materiałach (na przykład ulotki czy wizytówki) warto korzystać z usług jednej firmy, która nie tylko wykona projekt graficzny, ale również współpracuje ze sprawdzoną drukarnią. Grafik, który zna specyfikę danej drukarni, jest w stanie efektywniej dostosować kolory do projektu. W przypadku klientów posiadających drukarnię znalezioną samodzielnie trudniej jest zagwarantować zgodność kolorystyczną. Przy większych nakładach, jak na przykład etykiety, zaleca się wykonanie wydruków próbnych, które pozwalają na wprowadzenie ewentualnych korekt przed finalnym drukiem.

Dbając o te aspekty, możemy zapewnić, że gotowy produkt będzie jak najbliższy wersji z ekranu komputera.

Jeżeli masz wizję na wymarzony projekt, ale nie wiesz, jak przenieść pomysł z głowy prosto na grafikę, z przyjemnością Ci doradzimy! Wypełnij formularz kontaktowy — odezwiemy się.