Rozpoczynanie działalności gospodarczej lub rozszerzanie już istniejącej oferty to momenty wiążące się z ryzykiem. Pomysły uważane przez nas za dobre, niekoniecznie mogą stać się takimi w oczach klientów, do których planujemy dotrzeć. Pomyślność zamierzonych działań to wizje, hipotezy – a te warto zweryfikować przed rozpoczęciem wydawania budżetu, tak, aby całość stanowiła inwestycję zamiast generować straty. Sposobem na minimalizację ryzyka niepowodzenia jest badanie rynku.
Badanie rynku to ogół gromadzenia, analizowania i przetwarzania danych na temat zjawisk zachodzących w danej branży. Pozwala ono na poznanie ogólnej sytuacji na rynku, popytu, podaży, zachowań klientów, konkurencji czy makrootoczenia przedsiębiorstwa. Na jego podstawie podejmowane są dalsze kroki w planowaniu i budowaniu firmy.
Badania rynku dzielą się według zróżnicowanych kryteriów, jednak najważniejsze z nich stanowią podziały na podstawie rodzajów danych oraz ich źródeł:
1. Podział badań rynkowych: ze względu na źródło badanych danych
2. Podział badań rynkowych: ze względu na rodzaj analizowanych danych
Jak już wspomnieliśmy na początku, jeżeli zamierzasz rozpocząć działalność lub wprowadzić do oferty nowy produkt/usługę – jak najbardziej!
Starasz się o dotację, kredyt, dofinansowanie z funduszy? Niezbędnym dokumentem, który trzeba będzie załączyć, jest biznesplan. Badanie rynku jest świetnym punktem wyjścia do jego sporządzenia! Pozwala ono dobrze oszacować szanse i zagrożenia, słabe i mocne strony, sprawdzić sytuację na rynku, w którym przedsiębiorstwo będzie działać, a także opracować strategię marketingową, której realizacja przyniesie zyski.
Jeżeli jednak przedsiębiorstwo już istnieje, nie rozszerzasz oferty, ale przyjęte wskaźniki jasno wskazują, że firma zmierza w złą stronę, indywidualnie zaprojektowane badanie rynku pomoże rozpoznać przyczyny oraz określić metody, które umożliwią odwrócenie niekorzystnego trendu.
Odpowiedź brzmi: to zależy. W zależności od możliwości, umiejętności, czasu oraz budżetu, dane można pozyskiwać na własną rękę lub zwracając się z tym do specjalistów.
Samodzielne działania mogłyby wydawać się stosunkowo tanie, należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że wartościowe bazy danych, do których dostęp mają agencje specjalizujące się w badaniach rynku, najczęściej są płatne. Do tego dochodzi koszt organizacji ewentualnych badań pierwotnych – często same źródła wtórne są niewystarczające.
Istotnym czynnikiem, od którego zależy powodzenie analizy, jest wiedza. Specjaliści zdobywają ją latami, nabywając cennego doświadczenia, dzięki czemu cały proces jest szybszy, lepiej dopasowany do potrzeb oraz bogaty we wskazówki i rekomendacje.
Warto więc odpowiednio oszacować zakres swoich kompetencji, możliwości czasowych i finansowych, aby podjąć właściwą decyzję, co do sposobu, w jaki przeprowadzimy badanie rynku.
Jeżeli więc zależy Ci na profesjonalnym badaniu rynku, które dostarczy Ci cennych informacji, a jednocześnie nie nadwyręży Twojego budżetu, z pewnością zainteresuje Cię nasza propozycja! Wybadamy.pl to autorskie oprogramowanie, za pomocą którego pozyskujemy dane, które następnie poddajemy szczegółowej analizie i pomagamy wykorzystać w praktyce.
W wybadamy.pl masz do wyboru 13 różnorodnych badań, które pomogą Ci w rozpoczęciu biznesu lub rozwinięciu już istniejącej firmy. Wybierz to, czego potrzebujesz, a my zajmiemy się resztą!