aktualności

Z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się specjaliści do spraw HR?

Z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się specjaliści do spraw HR?

W obszarze biznesowym niewątpliwie dużą rolę odgrywa człowiek. Osoby odpowiedzialne za kształtowanie polityki personalnej w firmach spotykają się z wieloma wyzwaniami na drodze do usprawnienia procesów HR. Większe przedsiębiorstwa często dysponują budżetami ściśle przeznaczonymi na tego typu działania oraz grupą ekspertów wewnętrznych. Te niewielkie – przy dużo mniejszym budżecie i braku odpowiednio wyszkolonej kadry – mogą jednak „zderzać się ze ścianą”, próbując znaleźć rozwiązania dostosowane do polityki firm. Dynamiczne zmiany na rynku pracy, również te demograficzne, budują potrzebę wsparcia przedsiębiorstw w obszarze HR.

Bezpośredni wpływ na zintensyfikowane przemiany społeczne i gospodarcze mają czynniki takie jak: starzenie się społeczeństwa, coraz mniejsza liczba osób wkraczających na rynek pracy, czy też liczne migracje osób z zagranicy.

Wyzwania w obszarze HR na polskim rynku pracy:

  • Szacuje się, że do 2025 roku brakować będzie około 1,5 mln osób chętnych do podjęcia pracy (szacunki firmy PwC). W tym wypadku niezwykle istotne będzie przemyślane wykorzystywanie pełnego potencjału zawodowego pracowników.
  • Wprowadzenie pracy hybrydowej oraz zdalnej, co przekłada się na większe wymagania pracowników w tym obszarze (szczególnie w kwestii elastyczności czasu pracy). Pojawia się potrzeba rozwoju specjalistów HR w kierunku dostosowania ich do nowych modeli i formy pracy.
  • Tendencja do częstej zmiany pracy, zauważalna szczególnie wśród młodszego pokolenia. Wpływ na to mogą mieć „luźniejsze” niż kiedyś relacje na linii pracownik-pracodawca, co może tworzyć potrzebę efektywniejszego planowania w kwestii budowania relacji zawodowych w firmie.
  • Wymaganie większej równości w traktowaniu (bez względu na płeć, pochodzenie, czy też wyznawane poglądy) oraz zachowania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym. To także wymaga od osób, zajmujących się w firmach kapitałem ludzkim, planu na zaspokojenie tych potrzeb.
  • Cyfryzacja i automatyzacja pracy. Postęp technologii nie tylko stawia nowe wyzwania dotyczące szkolenia pracowników, ale również buduje wymóg posiadania umiejętności z zakresu IT oraz analitycznych u osób na stanowiskach HR-owych.

Rola kompetencji miękkich w „twardych” zawodach

Sugerując się obecnymi zmianami na polskim rynku pracy, zebrano listę kompetencji, które znacząco mogłyby wpłynąć na efektywniejsze rozplanowanie stanowisk oraz zmniejszenie rotacji pracowników w firmach.

Do nowych zadań działów HR należą:

  • przygotowanie firm do obecnego rynku pracy,
  • zorganizowanie pracy w kontekście różnic pokoleniowych i kulturowych wśród pracowników,
  • wprowadzenie działań zmierzających ku zniwelowaniu dyskryminacji,
  • zarządzanie nowymi formami pracy i ich organizacją,
  • zarządzanie potencjałem pracowników,
  • budowa polityki prorodzinnej w firmie.

Dofinansowania szkoleń pracowników

Zważając na liczne potrzeby rynku pracy i wysokie oczekiwania wobec działów zajmujących się zarządzaniem kapitałem ludzkim w firmach, warto poszukać wsparcia w tym zakresie. Obecnie dla przedsiębiorstw, w ramach wsparcia specjalistów HR, oferowane są szkolenia z dofinansowaniami unijnymi.

Naprzeciw wychodzi między innymi projekt Akademia HR, który zapewnia wsparcie finansowe firmom potrzebującym kształcenia w określonych obszarach. Szkolenia te mają na celu przygotowanie firm do zmian obecnie dziejących się na rynku pracy oraz dostosowanie do nich polityki i działań podejmowanych przez firmy.