Czy w świecie dynamicznie rozwijającego się biznesu, gdzie zespoły są coraz bardziej zróżnicowane pod względem umiejętności, doświadczenia i kultury, skuteczne zarządzanie jest w ogóle możliwe? Okazuje się, że tak, a do podniesienia jego efektywności można bez przeszkód wykorzystać psychometrię. W jaki sposób to zrobić?
Z jednej strony różnorodność w zespole to bogactwo, które pozytywnie wpływa na wizerunek oraz kształtowanie się firmy. Z drugiej jednak jest to nie lada wyzwanie, któremu trzeba sprostać. Doskonale zdają sobie z tego sprawę liderzy, którym przyszło stanąć na czele zespołu składającego się z kilku, kilkunastu, a niekiedy nawet i kilkuset ludzi, którzy różnią się między sobą zarówno osobowością, jak i zachowaniem czy podejściem.
Najlogiczniejszym rozwiązaniem wydaje się budowanie „mostów porozumienia” między członkami zespołu, które uwzględniają ich osobowości, podejście oraz preferencje. Dzięki temu liderzy są w stanie prowadzić zespół tak, aby osiągać postawione cele i wyciągać należyte korzyści ze współpracy. Aby jednak było to możliwe, trzeba dobrze poznać tych, którymi się zarządza. Czy typy osobowości faktycznie mogą okazać się pomocne w tym aspekcie? Sprawdźmy!
Zacznijmy jednak od początku, czyli od wyjaśnienia, czym właściwie jest psychometria oraz jaka jest jej rola w biznesie.
Psychometria to dziedzina psychologii, która zajmuje się pomiarem zachowań i cech psychologicznych jednostki, takich jak osobowość, zdolności intelektualne czy umiejętności poznawcze. Przy pomocy specjalnych narzędzi – zwanych narzędziami psychometrycznymi – dziedzina ta jest w stanie zbierać, opracowywać i oceniać dane, dotyczące cech wykazywanych przez konkretne osoby.
Z perspektywy biznesu takie wyniki mogą mieć bardzo duże znaczenie. Szczególnie kiedy stajemy przed wyzwaniem stworzenia, rozwoju i zarządzania zróżnicowanym zespołem pracowników.
Narzędzia psychometryczne w biznesie warto wykorzystywać z kilku powodów. Oto najważniejsze z nich:
1. Indywidualne podejście do komunikacji
Współczesne środowisko pracy wymaga elastycznego podejścia do komunikacji, które uwzględni różnorodność pracowników pod względem osobowości, zachowań czy podejścia. Dzięki narzędziom psychometrycznym możliwe staje się głębsze zrozumienie, jakie formy komunikacji są najskuteczniejsze w przypadku konkretnych osób.
To z kolei przekłada się na możliwość wypracowania efektywnej formy przekazywania informacji oraz budowanie silniejszych relacji w zespole. Badania potwierdzają, że stosowanie spersonalizowanego podejścia do komunikacji zwiększa stopień zaangażowania pracowników średnio o 20%.
2. Efektywność w zarządzaniu konfliktami
Psychometria potwierdza istnienie tak zwanych „par konfliktowych”, czyli osób, które różnią się między sobą w zakresie postrzegania rzeczywistości. Dzięki narzędziom psychometrycznym, które umożliwiają pełną analizę różnic w stylach osobowości, możliwe staje się zidentyfikowanie oraz wyeliminowanie potencjalnych źródeł konfliktów.
Zarządzanie konfliktami w zespole to jeden z kluczowych elementów efektywnego przywództwa. Dzięki zrozumieniu różnic liderzy są w stanie lepiej radzić sobie w sytuacjach konfliktowych, minimalizując ich negatywne skutki wpływające na efektywność zespołu.
3. Budowanie silnych relacji w zespole
Wzmacnianie relacji w zespole to kluczowy element skutecznego zarządzania. Narzędzia psychometryczne można wykorzystać do poznania potrzeb interpersonalnych poszczególnych pracowników, a pozyskaną wiedzę przełożyć na opracowanie lepszej strategii budowania relacji.
Przykładowo: ekstrawertycy o wiele chętniej podejmą się wspólnych aktywności ze współpracownikami, podczas gdy introwertycy cenią sobie przede wszystkim prywatność.
Dopasowanie strategii budowania relacji do indywidualnych preferencji każdego pracownika przekłada się na wzrost zaangażowania i efektywności zespołu.
Psychometria to nie tylko narzędzie do analizy osobowości, ale też strategiczny element zarządzania zespołem. Dostarcza ona realne rozwiązania, służące poprawie skuteczności komunikowania się, rozwiązywania konfliktów oraz budowania silnych relacji w zespole. Dla liderów narzędzia psychometryczne są nieocenioną szansą na poznanie różnic w typach osobowości jednostek tworzących całość, czyli zespół. To z kolei przekłada się na możliwość dostosowania wielu aspektów działania do potrzeb każdej z nich, a finalnie na zwiększenie efektywności zarządzania zespołem.
Właśnie dlatego liderzy powinni skupić się na rozwoju umiejętności poznawczych – zarówno swoich, jak i członków zespołu, którym zarządzają. W końcu nie da się skutecznie prowadzić innych bez wiedzy o tym, kim oni są.