Czy spotkałeś/aś się kiedyś ze stwierdzeniem, że nie ma znaczenia, CO mówisz, tylko JAK mówisz? Duży wpływ na wiele decyzji biznesowych ma sposób, w jaki przekazujesz swoją wiedzę oraz przedstawiasz argumenty. Pierwsze wrażenie można sprawić tylko raz, a więc logiczne jest, że każdy z nas chce, aby było ono pozytywne. Jak więc przekonywać do swoich racji w sposób merytoryczny? Jak zaprezentować się z najlepszej strony podczas wystąpień publicznych? I czy samoocena ma wpływ na korzystne rozmowy biznesowe?
Pozytywne pierwsze wrażenie
Czy to podczas kawy biznesowej, jazdy pociągiem czy wykładów na studiach - ludzie często wyrabiają sobie opinie o innych na podstawie pierwszego wrażenia. Oto nasze wskazówki, jak wypaść pozytywnie:
- Uśmiechnij się i nawiąż kontakt wzrokowy. Nasz odbiorca szybko rozróżni szczery uśmiech od wymuszonego. A więc uśmiechaj się, ale tylko wtedy, gdy czujesz, że jesteś w dobrym humorze! W wyjątkowych sytuacjach po prostu staraj się zachować przyjazny wyraz twarzy.
- Bądź pewny/a siebie. Twoja samoocena to klucz. Spróbuj utrzymać prostą postawę ciała, uściskaj rękę zdecydowanie, a Twoje słowa niech będą wyraźne i zrozumiałe.
- Słuchaj! Okaż zainteresowanie tym, o czym mówi druga osoba. Słuchanie jest ważnym elementem komunikacji i może sprawić, że Twój rozmówca poczuje się doceniony, zarówno podczas luźnej pogawędki, jak i poważnego spotkania biznesowego.
- Zadbaj o adekwatny strój. Pierwsza rzecz, na którą zwracamy uwagę przy poznawaniu kogoś nowego, to czy jesteśmy ubrani stosownie do sytuacji. Inaczej ubierzesz się na konferencję niż na randkę w kinie. Zwróć na to szczególną uwagę!
- Zadbaj o higienę osobistą. Jest to z pozoru oczywisty punkt, natomiast niezwykle ważny w kontekście pierwszego spotkania.
Biznes tworzy przekaz
Pozytywne pierwsze wrażenie w dużej mierze opiera się na sposobie prezentacji. Równie ważne, co nasz wygląd i zachowanie, jest jednak to, w jaki sposób komunikujemy się z rozmówcą. Warto pamiętać, że w sytuacjach biznesowych przekaz ma szczególne znaczenie. Sposób, w jaki przedstawiamy problem, rozwiązanie czy własne argumenty. To, jakim tonem mówimy, jak gestykulujemy. Każdy z tych aspektów może mieć decydujący wpływ na to, czy nasz rozmówca podejmie z nami współpracę.
Podczas spotkań biznesowych zwróć szczególną uwagę na:
- ton głosu,
- klarowność przekazu,
- energię i entuzjazm (“przekroczenie granic” w którąkolwiek stronę nie jest dobrze odbierane),
- postawę ciała,
- dawanie odbiorcy czasu na odpowiedź.
Jak przekonać innych do swoich racji?
Przekonywanie innych do swoich racji to umiejętność, która wymaga zarówno skutecznej komunikacji, jak i zrozumienia potrzeb i perspektywy rozmówcy. Przed przystąpieniem do budowania argumentów, warto zadać sobie kilka pytań:
- Co jest ważne dla osoby, do której kieruję argumenty? Spróbuj postawić się w sytuacji z jej perspektywy i dostosuj swoje argumenty do jej wartości i celów.
- Jak mówić, żeby zrozumieli? Dopasuj swój przekaz do odbiorcy, unikając skomplikowanych terminów lub wysoce technicznych szczegółów, jeśli rozmówca nie jest specjalistą w danej dziedzinie.
- Jaką historię dziś opowiem? Opowiadanie historii czy anegdoty może sprawić, że twoje argumenty staną się bardziej zrozumiałe i przekonujące. Ludzie łatwiej utożsamiają się z konkretnymi sytuacjami niż z suchymi faktami.
- Co argumentuje moją wypowiedź? Podparcie wypowiedzi dowodami może zwiększyć wiarygodność Twojego przekazu. Możesz wykorzystać badania, statystyki, przykłady z życia czy opinie ekspertów.
- Jakie korzyści płyną z moich racji? Podkreśl, jakie pozytywy wynikają z przyjęcia Twoich racji. Ludzie są bardziej skłonni przystać na coś, co ma dla nich wartość i w zamyśle przyniesie pozytywne rezultaty.
Znasz już parę wskazówek na temat tego, jak przekonywać innych do swoich racji oraz zrobić pozytywne pierwsze wrażenie. Sztuka przekonywania to złożony temat, wymagający praktyki. Ale gdy opanujesz już pewne techniki i zastosujesz się do koniecznych kroków, jesteśmy pewni, że wyniesiesz swoje współprace biznesowe i spotkania towarzyskie na wyższy level!