aktualności

Komunikacja personelu medycznego. Jak rozwiązać problemy, panujące wśród pracowników?

Komunikacja personelu medycznego.  Jak rozwiązać problemy, panujące wśród  pracowników?

Ambicja, sumienność, pracowitość, dokładność, empatia — to pierwsze skojarzenia, które przychodzą nam na myśl, słysząc hasło „personel medyczny”. Niezależnie od tego, czy jest to lekarz, pielęgniarka, położna czy ratownik, wszyscy kojarzą nam się z osobami silnymi i pomocnymi. Każdy z nas był kiedyś pacjentem i wie, jak ważna jest komunikacja z personelem medycznym. Wiemy, że podczas rozmów trzeba zachować wzajemny szacunek, być stanowczym, ale i wyrozumiałym, odpowiednio dobrać słowa, umieć wysłuchać. Tego przecież oczekujemy jako pacjenci. Czy jednak kiedykolwiek zastanawialiście się nad komunikacją drugiej strony? Czy myśleliście o tym, że osoby pracujące w ochronie zdrowia to tacy sami ludzie jak wy? To osoby, które mają problemy jak każdy z nas — również zdrowotne. Ludzie, którzy mogą (i często mają) mieć gorszy dzień. Ludzie, którzy czasem zostali źle potraktowani przez przełożonego bądź doświadczają konfliktów w zespole, w którym pracują na co dzień. 

Zwykle skupiamy się na relacji personel medyczny — pacjent, zapominając, że także, a może przede wszystkim, w środowisku medycznym praca zespołowa jest kluczem do sukcesu. A czy sami zainteresowani zdają sobie z tego sprawę? Czy i jak w polskich szpitalach i przychodniach dba się o dobre relacje pracowników, poprawną komunikację i ducha drużyny?

Zacznijmy od początku. Skąd biorą się problemy w komunikacji wśród personelu medycznego?

  • stereotypowy brak szacunku ze względu na pozycję,
  • praca w wyjątkowo stresujących warunkach,
  • ogromna ilość obowiązków,
  • znaczne różnice w wynagrodzeniu pomiędzy stanowiskami,
  • roszczeniowi pacjenci,
  • zwiększona ilość godzin pracy,
  • przygnębiająca atmosfera wynikająca z charakteru pracy (choroba, śmierć).

Jak widać, czynników konfliktogennych jest sporo. Pewnie każdemu z nich dałoby się zaradzić, jednak niektóre wymagałyby już ingerencji osób na stanowiskach rządowych. Spróbujmy zatem przyjrzeć się tym, które można złagodzić w inny sposób bądź nauczyć się jak sobie z nimi radzić.

Wypracowanie świadomości

Po pierwsze należy wypracować w zespole świadomość tego, jak ważna jest gra zespołowa. Każdy pracownik ochrony zdrowia jest równie ważny dla ostatecznego celu, jakim jest ratowanie zdrowia drugiego człowieka.

Efektywna komunikacja

Zadbanie o dobrą atmosferę w pracy jest ważne niezależnie od branży. Szacunek i otwartość to fundamenty, które uzupełnione o jasne i klarowne komunikaty (również te niewerbalne) są przepisem na udaną współpracę. Wypracowanie umiejętności aktywnego słuchania, a następnie uwzględnianie perspektywy współpracownika będzie miało pozytywny wpływ nie tylko na relacje, ale również na podejmowanie odpowiednich decyzji medycznych. Dzielenie się wiedzą i czerpanie z doświadczeń innych to rozwój, niezależnie od piastowanych stanowisk.

Informacja zwrotna

Jak powinien wyglądać (brzmieć) feedback, aby nie uraził odbiorcy? Utarte zdanie mówiące, że należy oceniać zachowania, a nie osoby, to złota zasada. Jak o tym pamiętać, gdy towarzyszą nam ogromne emocje? Pierwszym krokiem będzie określenie sposobów na ich rozładowanie. Tutaj każdy członek personelu medycznego prawdopodobnie zacząłby się śmiać, gdyby usłyszał, że 10 głębokich wdechów załatwi sprawę! 😉 Na szczęście istnieją także inne metody zarówno umysłowe, jak i fizyczne.

Rozumienie różnic i współdziałanie

Zespoły medyczne są bardzo często zróżnicowane pod wieloma względami, m.in. wieku, wychowania czy kultury. Aby efektywnie współpracować, należy przyjrzeć się różnicom, zrozumieć je i pamiętać o szacunku. Każda osoba jest inna i tak samo, jak pracownicy medyczny rozumieją, że powinni traktować każdego pacjenta z szacunkiem (mimo różnic), tak samo powinni podchodzić do siebie nawzajem.

Dlaczego komunikacja w zespołach medycznych jest tak ważna? Między innymi dlatego,  że poza członkami zespołu, dotyka także osób trzecich, jakimi są pacjenci.  Jeśli pracujesz w ochronie zdrowia, przyjrzyj się relacjom, które panują w Twoim miejscu pracy i zastanów się, czy mogłoby być lepiej (podpowiadamy — zawsze może być lepiej! 🙂). 

Możemy Cię w tym zakresie wspomóc! Zajrzyj do zakładki szkolenia, gdzie znajdziesz programy szkoleniowe poświęcone komunikacji personelu medycznego. Poruszamy w nich ważne dla ochrony zdrowia tematy i dajemy narzędzia, niezbędne, aby ulepszać relacje wewnątrz zespołu.