Stres towarzyszy nam w różnych momentach życia — zaczynając od wystąpień podczas apeli szkolnych, poprzez egzaminy na studiach, kończąc na stresogennych sytuacjach w pracy. Choć niewielka dawka stresu może być stymulująca i mobilizująca, jego nadmiar może prowadzić do szeregu negatywnych konsekwencji, włącznie z utratą stanowiska. Dlaczego więc warto zwrócić uwagę na zarządzanie stresem w miejscu pracy?
Kiedy jesteśmy przeciążeni stresem, nasza koncentracja i zdolność do podejmowania decyzji mogą ulec pogorszeniu. Nadmierny, długotrwały stres może prowadzić do popełniania błędów podczas wykonywania swoich obowiązków, co może narażać firmę i jej pracowników czy partnerów na problemy. W momencie, kiedy czujemy, że przez stres nasza praca staje się mniej efektywna, istotne jest, aby podjąć kroki, które pomogą nam radzić sobie w takich sytuacjach.
Stres może również znacząco wpłynąć na nasze relacje ze współpracownikami i przełożonymi. Kiedy jesteśmy zestresowani, nasza cierpliwość i empatia mogą być ograniczone, co może prowadzić do konfliktów interpersonalnych i obniżenia atmosfery w miejscu pracy. Najgorszy scenariusz to ten, gdy nie jeden, ale kilku pracowników jest narażonych na sytuacje stresogenne — wtedy zaleca się podejmowanie przez kadrę zarządzającą działań wewnętrznych, zmierzających ku poprawie sytuacji między pracownikami (na przykład organizowanie szkoleń).
Nadmierny stres może również wpływać na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. Regularne doświadczanie stresu może prowadzić do wystąpienia różnych problemów zdrowotnych, takich jak:
Wszystkie powyższe czynniki (i wiele innych) mogą skutkować niezdolnością do wykonywania pracy lub znacznym ograniczeniem w możliwościach. Jedną z odpowiedzi na tego typu problemy może okazać się sport lub konsultacja ze specjalistą z zakresu psychologii czy psychiatrii.
W skrajnych przypadkach chroniczny stres może prowadzić do wypalenia zawodowego, co ostatecznie może skutkować nawet utratą pracy.
Czynniki mogące wskazywać na wypalenie zawodowe:
Bardzo ważne jest, aby zauważyć, kiedy stres zaczyna utrudniać nam prawidłowe funkcjonowanie. Jeżeli w porę nie zareagujemy, konsekwencje mogą okazać się dużo poważniejsze.
W sytuacji, gdy czujemy, że stres ma negatywny wpływ na wykonywane przez nas obowiązki, możemy podjąć działania zmierzające do zoptymalizowania go w miejscu pracy. Istnieje wiele skutecznych strategii radzenia sobie ze stresem, takich jak wspomniana aktywność fizyczna, ćwiczenia relaksacyjne czy wsparcie psychologiczne.
Pamiętajmy, że zdrowie i dobre samopoczucie są kluczowe dla efektywnego funkcjonowania w pracy. Warto więc inwestować we własne zdrowie psychiczne i fizyczne, biorąc udział na przykład w zajęciach grupowych, webinarach, czytając materiały specjalistyczne czy uczestnicząc w dedykowanych szkoleniach, przygotowujących do świadomego zarządzania emocjami.