aktualności

W marketingu jak na wojnie – każdy ruch ma znaczenie!

W marketingu jak na wojnie – każdy ruch  ma znaczenie!

Nikt z nas nie urodził się specjalistą w swojej dziedzinie. Wbrew pozorom pierwszym wypowiedzianym przez nas słowem nie był branding. Strach przyznać, że jako nastolatkowie nawet nie wiedzieliśmy, co kryje się pod definicją pozycjonowania sklepu internetowego. Mimo to doskonale wiemy, czego potrzeba współczesnym firmom. Zastanawiasz się dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta: bo sami jesteśmy jedną z nich!

Marketing okiem marketingowca

Pamiętacie, jak w czasach szkoły podstawowej nauczycielka wymieniała pewne proste, używane na co dzień słowo i prosiła o jego zdefiniowanie? Nagle okazywało się, że trudno jest wyjaśnić, czym tak naprawdę jest rzecz, podskakiwanie czy uczucia. W dorosłym życiu do tego słowniczka można swobodnie dołożyć marketing – mimo że każdy wie, czym on jest, tak naprawdę bardzo trudno jest ułożyć jednoznaczną definicję. Ale spróbujmy!

Marketing to szeroki zakres czynności, podejmowanych w celu wsparcia sprzedaży usług lub produktów, które mają zachęcić i przekonać klienta do podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej.

Wszystko super, ALE! Nie można zapominać, że marketing rozpoczyna się dużo wcześniej – bo już na etapie tworzenia marki, czyli wyboru jej logotypu, identyfikacji wizualnej, czy też budowania twarzy firmy w sieci.

Czy teraz ta definicja jest kompletna? Absolutnie nie! Brakuje bowiem działań, które są podejmowane także po tym, jak klient zdecyduje się na sfinalizowanie transakcji. Wtedy to przedsiębiorcy zależy, aby był on zadowolony i jak najszybciej powrócił na kolejne zakupy (a najlepiej, gdy w międzyczasie powie o firmie wszystkim swoim znajomym i rodzinie!).

Ujmując więc sprawę w czterech krokach, marketing polega na:

  • Znalezieniu klienta.
  • Przekonaniu go do zakupu.
  • Zarobieniu na tym!
  • Sprawieniu, by klient był zadowolony i chciał wrócić.

Marketing? Czyli właściwie co?

Zarówno doświadczeni przedsiębiorcy, jak i świeżo upieczeni właściciele firm doskonale zdają sobie sprawę, że oferowane przez nich usługi czy produkty klienci mogą znaleźć także wśród asortymentu wielu innych marek. Jeżeli więc nie można wygrać tej batalii samym towarem, warto sięgnąć po cięższą artylerię – czyli działania marketingowe.

Na szczęście w marketingu zawsze jest coś do zrobienia! Działania współczesnych przedsiębiorców w głównym stopniu funkcjonują w sferze internetowej, ale i w dalszym ciągu co poniektórzy wybierają tradycyjne przekazy – jak prasę, radio czy media. Skupmy się jednak na tym, co można osiągnąć za pomocą Internetu! Tak naprawdę możliwości marketingu internetowego najlepiej definiuje sam jego podział. Obecnie wyróżniamy:

  • SEO marketing: czyli działania podejmowane w obrębie wyszukiwarki internetowej, które są bezpośrednio powiązane z pozycjonowaniem stron internetowych.
  • Social media marketing: czyli działania komunikacyjne prowadzone przez daną markę w mediach społecznościowych (np. na Facebooku, Twitterze, Instagramie, TikToku czy LinkedInie – a najlepiej na wszystkich wymienionych portalach jednocześnie!).
  • Content marketing: czyli tak zwany marketing treści, a więc wszelki działania tekstowe, które podejmuje firma, aby komunikować się z klientami – począwszy od opisów produktów w sklepie internetowym, a skończywszy na artykułach na blogu firmowym.
  • Video marketing: czyli zamieszczanie treści wideo w celach marketingowych (np. poradników).
  • E-mail marketing:czyli prowadzenie działań komunikacyjnych za pomocą poczty mailowej, poprzez przekazywanie klientom wartościowych treści, co ma na celu budowanie świadomości na temat marki oraz przekształcanie odbiorców w stałych klientów.
  • Influencer marketing: czyli promowanie marki za pośrednictwem współpracy z osobami, które mogą poszczycić się stosunkowo dużą liczbą obserwatorów w social mediach.
  • Marketing szeptany: czyli pośrednie informowanie potencjalnych klientów o korzyściach płynących ze skorzystania z oferty konkretnej firmy, oparte na rekomendacjach usług i produktów w sieci.
  • Marketing afiliacyjny: czyli działania polegające na płatnej (sporadycznie bezpłatnej) współpracy danej marki z innymi firmami, które mają na celu generowanie ruchu i zwiększenie sprzedaży.
  • Remarketing: czyli zautomatyzowane działania, które mają na celu nakłonienie konsumenta do zakupu, poprzez wyświetlanie mu reklam powiązanych z tym, co wcześniej wyszukiwał w sieci. Wykorzystywany także, aby zachęcić klienta do powrotu do sklepu i dokończenia zakupów, kiedy zostawił w koszyku nieopłacone produkty.

Wybór należy do Ciebie Twoich klientów

Są firmy, które osiągną sukces komunikacyjny, skupiając się wyłącznie na działaniach w jednym obszarze marketingu. Są i takie, które mimo komunikacji wielokanałowej borykają się z problemami w nawiązywaniu więzi ze swoimi klientami (być może nie tędy droga? Może treści nie są dostosowane do odbiorców?). Niezależnie od tego, do której grupy należysz, jedno jest pewne:

Nie możesz pozwolić sobie, aby nie było Cię w sieci!

Internet to obecnie dla większości klientów główne źródło informacji. Jeśli Cię zabraknie, praktycznie oddajesz zwycięstwo walkowerem swojej konkurencji!

Jeżeli nie radzisz sobie z marketingiem w swojej firmie lub nie wiesz, jakie rozwiązania i jaka forma komunikacji pozwolą Ci osiągnąć założony cel, możesz liczyć na naszą pomoc! Być może marketing jest trudny do zdefiniowania. Ale kiedy już się z nim zaprzyjaźnisz, szybko okazuje się, że to nic skomplikowanego!