aktualności

Trendy marketingowe 2023 – sprawdź, co przyniesie ten rok!

Trendy marketingowe 2023 – sprawdź, co przyniesie ten rok!

Pierwszy miesiąc nowego roku już za nami. Jak minął? Z pewnością utwierdził nas w przekonaniu, że przed nami bardzo wiele zmian! Nie ominą one także marketingu, który w tym roku skupi się przede wszystkim wokół social mediów i humanizacji marki. Chcesz, aby Twoja strategia marketingowa w 2023 roku była skuteczna i na czasie? Sprawdź, za jakimi trendami musisz podążać!

Marketing 2023 – co nas czeka?

Początek nowego roku to dla wielu firm czas planowania i przygotowywania strategii marketingowej na nadchodzące miesiące.

Chcemy być lepsi, widoczniejsi, bardziej zorganizowani.

Jednocześnie zależy nam, aby jak najefektywniej wykorzystać budżet, który przeznaczamy na marketing w firmie. I słusznie, bo w dobie inflacji liczy się każda złotówka!

Mimo trudnej sytuacji, z jaką przyszło nam mierzyć się w minionym roku, przedsiębiorcy nie przestają inwestować w różnorodne formy reklamy, co dobrze obrazuje raport „Reklama w Internecie 2022-2023”, opracowany przez portal interaktywnie.com.

Zgodnie z jego treścią już w pierwszym półroczu 2022 roku wydatki reklamowe w Polsce były o 5,5% wyższe w porównaniu do tego samego okresu w roku 2021! Nie jest niczym zaskakującym, że motorem napędzającym cały sektor reklamowy, jest Internet. W najbliższym roku – a nawet i w ciągu kilku nadchodzących lat – nie ulegnie to zmianie.

Trendy marketingowe – o co właściwie chodzi

Odkąd nauczyliśmy się w pełni wykorzystywać potencjał Internetu, trudno w ogóle mówić o konkurencyjnym medium przekazu, które pozwoliłoby nam choć zbliżyć się do możliwości, jakie daje sieć. Tak naprawdę każdego roku serwuje nam ona coś nowego. Nic jednak nie trwa wiecznie – a tym bardziej nie pozostaje na długo nowością! Nie inaczej jest w przypadku trendów marketingowych, które ewoluują wraz ze zmianami zachodzącymi wśród potrzeb i zainteresowań konsumentów, technologii oraz gospodarki.

Trendy marketingowe odpowiadają za kształtowanie branż. To one ukazują aktualną pozycję firmy, a następnie wyznaczają jej kierunek zmiany, w którym musi podążać, aby stać się liderem w swojej dziedzinie.

Trendy obowiązujące w marketingu pomagają określić sposób działania, który pozwoli dorównać konkurencji, a następnie przegonić ją w dążeniu do pozyskiwania i zadowalania współczesnych konsumentów.

Poznaj trendy marketingowe na 2023 rok!

Jakie zatem wyzwania stawia przed właścicielami firm 2023 rok? Sprawdźmy najważniejsze trendy w marketingu!


1. Wideo marketing na topie

Wśród użytkowników sieci coraz większą popularnością cieszą się treści wideo, czego najlepiej dowodzi rozwój platformy Tik Tok.

Dla współczesnego internauty dynamiczny przekaz jest o wiele bardziej interesujący, niż statyczna grafika i tekst.

Co więcej, tego typu treści częściej mobilizują użytkowników do podjęcia interakcji z marką. Inwestycja w treści wideo w 2023 roku pozwoli zwiększyć ruch, nawiązać kontakt z większą liczbą odbiorców, zbudować świadomość marki, a także pomnożyć zyski.


2. Humanizacja marki, czyli firma „od kuchni”

Retuszowane zdjęcia sygnowane logo firmy czy hiperbolizacja opisów produktów – to już przeszłość! W 2023 roku dominować będzie trend polegający na humanizacji marki. Co to oznacza?

Tyle że konsumentom znudziło się oglądanie wyidealizowanych treści w Internecie

O wiele więcej zaufania wzbudza w nich poznawanie życia firmy i tworzących ją ludzi. Stąd też w najbliższym roku działania marketingowe wielu marek będą skupiać się na czynniku ludzkim. Na popularności zyskają publikacje tworzone przez pracowników, jak i przedsiębiorców. Dodatkowo coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na to, jakie wartości wyznaje i reprezentuje dana firma.

Ale to nie wszystko! Dla współczesnych konsumentów równie istotne są bowiem treści tworzone przez innych użytkowników. Jeżeli więc marka umożliwia klientom dzielenie się między sobą opiniami czy doświadczeniami, z pewnością takim działaniem pomoże podjąć niejedną decyzję zakupową.


3. Krok w przyszłość, czyli AI i VR

Prognozy dotyczące rozwoju rynku sztucznej inteligencji jednoznacznie wskazują, że już w najbliższym czasie AI przejmie kontrolę nad wieloma aspektami naszej rzeczywistości.

Według szacunków amerykańskiej spółki McKinsey & Company do 2030 roku wartość rynku AI wzrośnie do 1,3 bln dolarów! Nic więc dziwnego, że już teraz wiele firm postanawia wdrożyć sztuczną inteligencję do swojej firmy.

Algorytmy AI nie tylko pozwalają zautomatyzować pewne powtarzalne czynności (np. czatboty odpisują na zapytania klientów), ale też pomagają dostarczać spersonalizowaną – a tym samym wartościowszą – treść do konkretnych grup konsumentów.

W 2023 roku równie dynamicznie będzie rozwijać się wirtualna rzeczywistość. VR pozwala w namacalny sposób zaprezentować produkt czy technologię, a jednocześnie dostarcza użytkownikowi niezapomnianych wrażeń.


4. Marketing konwersacyjny - szybkie pytanie, jeszcze szybsza odpowiedź

Współczesny klient, to klient zabiegany. Nikt z nas nie lubi marnować czasu na żmudne oczekiwanie.

Jaki model komunikacji będzie więc dominował w trendach marketingowych w 2023 roku? Szybki. 😉

Konsumenci cenią sobie, kiedy marka zadba o to, aby mogli otrzymać błyskawiczną odpowiedź na nurtujące ich pytanie, jak również mogli liczyć na całodobowe i nieograniczone wsparcie techniczne.

W tym miejscu ponownie składamy ukłon w stronę AI i popularyzowanego przez nią rozwiązania, jakim są czatboty. W kolejnych latach liczba firm, które rozpoczną korzystanie z tego „wirtualnego pomocnika”, z pewnością będzie wzrastać. Dziś sam proces stworzenia podobnego narzędzia nie przysparza wielu kłopotów i nie wymaga stosowania zaawansowanych rozwiązań technologicznych.


5. Social media górą

O wzroście popularności serwisu społecznościowego Tik Tok wspomnieliśmy już przy temacie treści wideo. 2023 to kolejny rok z rzędu, który będzie uświadamiał, jak ważne dla marki jest korzystanie z mediów społecznościowych – z naciskiem na Facebooka, Instagrama, LinkedIna, Tik Toka i Twittera.

Dlaczego istnienie marki w social mediach jest tak ważne dla klientów?

Większość z nich właśnie w ten sposób nawiązuje interakcję z firmą – zarówno poprzez komentarze, jak i wiadomości prywatne. Dla znacznej części konsumentów media społecznościowe to także miejsce, dzięki któremu mogą być na bieżąco z życiem marki. Jest to sposób na zapoznanie się z bieżącymi wydarzeniami z życia firmy, jak i ofertami, promocjami czy ważnymi aktualnościami.

Zalety korzystania z mediów społecznościowych przez firmy nie kończą się jednak na możliwości nawiązywania interakcji. Wśród trendów marketingowych 2023 znalazła się bowiem także popularyzacja sprzedaży za pośrednictwem social mediów. Dzięki temu klient w jednym miejscu ma dostęp zarówno do informacji, jak i interesującej go oferty.


6. Wanna be famous, czyli influencer marketing w natarciu!

Użytkowników mediów społecznościowych z grubsza można podzielić na dwie kategorie: obserwujących i obserwowanych. Z tymi pierwszymi możemy utożsamiać się wszyscy. Z drugimi zaś… warto być w dobrych stosunkach.

Influencer marketing to doskonały sposób na zwiększenie świadomości na temat marki oraz pomnożenie zysków.

Treści tworzone przez influencerów docierają do szerszego grona odbiorców – i to tych „trafionych”, którzy chętniej nawiązują interakcję. Co więcej, ich opinia bardzo często rzutuje na ostateczną decyzję zakupową konsumentów. Influencer marketing w 2023 roku będzie zatem jednym ze skuteczniejszych sposobów na reklamę firmy.


7. „Nie mogę gadać, podcastinguję…”

Trendy marketingowe w 2023 roku bardzo mocno skupiają się na komunikacji na linii marka – klient. Oprócz wcześniej wspomnianych form nawiązywania kontaktu pojawi się również coś nowego (a może raczej odświeżonego?).

Do łask wracają bowiem podcasty!

Już w zeszłym roku konsumenci wyrażali chęć słuchania tego, co ich ulubieni twórcy mają do powiedzenia. W 2023 ta chęć będzie się wyłącznie pogłębiać! Za pośrednictwem podcastów firmy mogą zarówno opowiadać o swojej działalności, jak i dzielić się wiedzą (czyli edukować odbiorców). To dobry sposób, aby budować świadomość marki, a jednocześnie stawiać siebie w roli eksperta, tym samym zyskując zaufanie konsumentów.


8. Napisz swój sukces, czyli wartościowy blog firmowy

Mówienie i słuchanie to jedno, ale pisanie i czytanie to zupełnie inna bajka! Systematycznie od lat wśród trendów marketingowych nie brakuje nacisku na prowadzenie bloga firmowego.

Dla wielu użytkowników sieci to właśnie blog stanowi najbardziej wiarygodne źródło informacji na temat firmy, jej usług czy produktów.

Treści publikowane na blogach firmowych cieszą się większą popularnością, aniżeli tradycyjne formy reklamy. Dzięki regularnym wpisom marka może kreować się na eksperta z danej dziedziny, co zawsze jest dobrze postrzegane.


9. SEO na wagę złota

Na koniec pozostawiliśmy trochę „oczywistości” – czyli odpowiedź na pytanie, dlaczego w 2023 roku warto inwestować w działania SEO? To bardzo proste! Każdy klient, który poszukuje konkretnego produktu lub potrzebuje skorzystać z określonych usług, lubi sobie o nich nieco „pogooglać”.

To właśnie w tym momencie ważą się losy bardzo wielu firm. Którą wybierze? Z której usług skorzysta? Do końca nie wiadomo! Można jednak umiejętnie zachęcić go do rozważenia właśnie naszej propozycji.

Nie ma na to lepszego sposobu, niż efektywnie prowadzone działania SEO.

Zapewniają one dobre pozycjonowanie w wyszukiwarkach, przyciągając większą ilość potencjalnych klientów. Tym samym generuje to większy ruch na stronie i zwiększa prawdopodobieństwo, że dany konsument wybierze właśnie naszą firmę.

Uff! Właśnie poznaliśmy najważniejsze trendy marketingowe w 2023 roku. Co uważacie? Jesteście gotowi na wyzwania, jakie stawiają przed nami nowe realia?