aktualności

Reklama radiowa — kiedy warto w nią zainwestować?

Reklama radiowa — kiedy warto w nią  zainwestować?

Poszukiwanie najlepszej formy promocji produktów czy usług to kwestia stanowiąca wyzwanie dla wielu przedsiębiorców, czy agencji marketingowych. Jednym z najpopularniejszych kanałów dotarcia do odbiorcy jest radio, które pozwala nam na zakomunikowanie określonej wiadomości. Czy jednak warto inwestować w reklamę radiową? Jeżeli tak, to na co warto zwrócić uwagę? Sprawdzimy to w dzisiejszym wpisie!

Z pewnością każdy z nas chociaż raz w życiu miał okazję doświadczyć podobnej sytuacji: podróżujemy samochodem, rozkoszując się ulubioną muzyką w radiu, gdy nagle słyszymy charakterystyczny dźwięk…  to znak, że nadszedł czas na przerwę reklamową. 
Co wtedy robicie? Szybko sięgacie po przycisk zmiany stacji, czy też z zaciekawieniem wsłuchujecie się w to, co nadawca ma do powiedzenia? Okazuje się, że w większości przypadków pozostajemy przy dotychczasowym kanale, gotowi zaakceptować krótką „przerwę” na rzecz komunikatu reklamowego (ba, nawet słuchamy go z zaciekawieniem!).

Czy reklama radiowa nadal ma sens?

Pomimo wielkiego BOOM na działania marketingowe w social mediach, reklama radiowa od lat pozostaje jednym z najbardziej skutecznych narzędzi promocyjnych, umożliwiając firmom szybkie dotarcie do swojej grupy docelowej. Z badań wynika, że ma ona silny wpływ na odczucia oraz decyzje zakupowe konsumentów. To charakterystyczna forma przekazu, która nie ma na celu natychmiastowej interakcji z odbiorcą, a jej efekty możemy określić dopiero po czasie — gdy klienci zaczynają dzwonić, odwiedzać sklep czy zamawiać produkty (w zależności od założonego wcześniej celu). 

Nie zawsze jednak audycja w radiu będzie miała sens. Są pewne kryteria, którymi należy się kierować, rozważając najbardziej pasującą dla nas formę reklamy. 

Przygotowanie to podstawa!

Przede wszystkim, aby określić, czy powinniśmy zaangażować się w reklamę radiową, musimy zdefiniować swoją grupę docelową, posiadany budżet oraz cel, który chcemy osiągnąć.

  • 1. Ogólnopolska reklama czy lokalna audycja?

    Koszt audycji radiowej będzie się różnił w zależności od tego, czy naszym celem będzie dotarcie do społeczności lokalnej (wtedy wybieramy radio/radia lokalne) czy też, by nasza promocja objęła obszar ogólnopolski (na przykład: chcemy dotrzeć do odbiorców we wszystkich województwach, bo posiadamy sklepy na terenie całego kraju).

    Tutaj ważny jest też kierunek działalności, którą prowadzimy — czyli branża. W przypadku firm o charakterze lokalnym, takich jak restauracje, sklepy detaliczne czy usługi sprzątania świadczone na określonym obszarze, reklama w radiu lokalnym może okazać się efektywna i opłacalna. W przypadku firm działających głównie online, gdzie obszar geograficzny nie jest kluczowym czynnikiem, audycja radiowa o zasięgu lokalnym może być mniej uzasadniona i wtedy warto rozważyć tę ogólnopolską. 

  • 2. Mam mały budżet, więc stać mnie na reklamę w radiu o… 4 nad ranem

    Powyższe zdanie może wydawać się absurdalne, jednak w praktyce bardzo często jest tak, że koszty audycji radiowych znacznie różnią się w zależności od godziny ich emisji. Statystycznie najdroższe będą te godziny, kiedy  najwięcej słuchaczy potencjalnie słucha radia — czyli na przykład poranki, gdy kierowcy jadą do pracy, albo godziny szczytu popołudniowego, gdy z niej wracają. 

    Tak więc, jeżeli macie mniejszy budżet, ale chcecie dotrzeć do większej ilości osób, lepiej zainwestujcie pieniądze w inny obszar. Reklama radiowa, emitowana dnia powszedniego w środku nocy z pewnością nie dotrze do założonej liczby odbiorców! 😉 

  • 3. Cel ma znaczenie

    Aby zdecydować, czy reklama radiowa będzie odpowiednią formą promocji, musimy określić cel planowanych działań marketingowych. Jednym z głównych celów reklamy radiowej może być zwiększenie świadomości marki wśród potencjalnych klientów. Tutaj warto zainwestować w emisję w radiu w branżach, w których social media nie są najlepszym źródłem promocji (na przykład branże takie jak lokalny przemysł ciężki czy budowlany).  

    W przypadkach, w których chcemy wyłącznie przekazać krótki komunikat, poinformować odbiorcę o istnieniu marki, nowej promocji czy akcji specjalnej, reklama radiowa może sprawdzić się doskonale. Jeżeli mamy na celu prezentację nowych produktów czy na przykład edukację odbiorcy w postaci pouczającego wideo — tutaj stawialibyśmy z większym przekonaniem na przekaz w social mediach.

    Pamiętajmy, że reklamy radiowe sprawdzą się najlepiej w konkretnych godzinach emisji. Dla niektórych branż, takich jak firm lokalnych, takich jak restauracje, sklepy detaliczne czy usługi sprzątania świadczone na określonym obszarze, audycja radiowa będzie lepszym rozwiązaniem niż dla innych. Nie zawsze radio okaże się najlepszym źródłem promocji, dlatego zalecamy porządne przygotowanie i research przed przystąpieniem do decyzji!