Fakt, że istnieją na świecie osoby, którym o wiele łatwiej przekonać innych do swoich racji, nie jest żadnym odkryciem. Sposobem zarabiania na życie? Już jak najbardziej! Zdefiniowanie w latach 50. XX wieku „liderów opinii” – czyli konsumentów, którzy cieszą się szacunkiem wśród tłumu i których uznaje się za specjalistów w pewnych dziedzinach – to tak naprawdę początek dobrze znanego dziś influencer marketingu. Co to takiego i co warto o nim wiedzieć?
Jesień 2022. 11. sezon programu MasterChef Polska. Niedzielny wieczór. Całe rodziny gromadzą się przed telewizorem, aby oglądać kulinarne zmagania uczestników. Śpiewak operowy. Przedsiębiorczyni. Hydraulik. Influencerka…
W co czwartym polskim domu zapadła cisza. W co trzecim padło pytanie: a kim jest ten cały influencer? No to wyjaśniamy!
Influencer to nazwa pochodząca od słowa „influence”, czyli wpływ. Pojęciem tym można określić:
Najprościej mówiąc:
Influencerzy zajmują się prowadzeniem działań w mediach społecznościowych, dzięki którym zyskują popularność wśród odbiorców, zdobywają szerokie zasięgi oraz zaczynają być postrzegani, jako autorytety i specjaliści w danej dziedzinie. Osoby te wykorzystują swoje wpływy i swoją pozycję, aby móc oddziaływać na decyzje, opinie i poglądy innych ludzi. Jak to się ma do biznesu?
Chyba nic bardziej nie zachęca do zakupu, niż świadomość, że nasz idol korzysta dokładnie z tej samej usługi czy z identycznego produktu. Nic więc dziwnego, że marki błyskawicznie dostrzegły swoją szansę we współpracy ze znanymi influencerami.
Dzięki niej firma buduje zaufanie wśród odbiorców, staje się bardziej autentyczna oraz wiarygodna. Przede wszystkim jednak wzrasta jej widoczność w sieci, a tym samym zwiększa się świadomość klientów na temat jej istnienia. Długofalowo prowadzony influencer marketing poprawia pozycję marki na rynku. To z kolei przynosi wzrost sprzedaży i zainteresowania oferowanymi usługami czy produktami.
Zalety płynące z influencer marketingu niewątpliwie brzmią kusząco dla każdego, kto pragnie rozwijać swój biznes w duchu nowoczesności. Jeżeli więc zdecydowałeś/aś się nawiązać współpracę z twórcą internetowym, pozostaje Ci znaleźć odpowiedniego influencera.
Przede wszystkim taki, którego przekaz będzie tożsamy z działaniami i ideą Twojej firmy! Zawsze pamiętaj o tym, aby dobrać osobę tak, by skutecznie dotrzeć do swojej grupy docelowej. Influencer powinien też cieszyć się autorytetem i dobrą reputacją. Dla własnego spokoju lepiej nie podejmować współpracy z osobami tworzącymi kontrowersyjne treści.
Warto także zwrócić uwagę na to, czy osoba, której chcesz powierzyć reklamę swojego produktu czy usługi, nie podejmuje się każdej współpracy – a już przede wszystkim, czy nie reklamuje konkurencji! W takiej sytuacji wiarygodność influencera maleje, co niewątpliwie odbije się także i na Twojej marce. Wybór influencera zawsze więc powinien być poprzedzony dobrym researchem, aby nie przepalić środków przeznaczonych na marketing.
Współpraca z influencerem może przyjmować bardzo różnorodną formę. Co do zasady, wyróżnia się dwa modele prowadzenia działań:
Tak naprawdę w opracowywaniu strategii działania, warto pozostawić influencerowi nieco swobody. W końcu to on najlepiej zna swoich odbiorców i dobrze wie, jak skonstruować przekaz, aby wywołać u nich odpowiednią reakcję.
Tak naprawdę koszt całego przedsięwzięcia zależy od tego, jaką popularnością cieszy się influencer, na jak długą współpracę jesteśmy gotowi oraz jakiej ilości treści wymagamy od naszego „reklamobiorcy”. Najdroższe będzie nawiązanie współpracy z mega influencerami, czyli celebrytami, których w mediach społecznościowych śledzi ponad milion osób. Nieco tańszą opcją będą macro influencerzy o zasięgu od 10 tys. do miliona obserwatorów. Najniższą cenę za współpracę zaproponują zaś micro influencerzy, których obserwuje mniej niż 10 tys. odbiorców.
Czy jednak najtańszy znaczy najgorszy? Ani trochę! Statystycznie to właśnie mniejsi twórcy mogą pochwalić się bardziej oddanym gronem followersów, którzy wykazują zaangażowanie i chętniej korzystają z poleceń i opinii osób, które obserwują.
Z roku na rok influencer marketing cieszy się coraz większą popularnością.
I nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie trend ten miał się odwrócić!
Dobrze zaplanowana strategia działania i nawiązanie współpracy z osobą cieszącą się autorytetem w mediach społecznościowych mogą przyczynić się do sukcesu niejednej firmy. I choć w Internecie zasięgi mają ogromne znaczenie, czasami warto poświęcić kilka tysięcy obserwujących na rzecz trafnie dobranej grupy odbiorców. W końcu, kiedy oferujesz pilarki spalinowe, o wiele więcej zyskasz, kiedy Twój produkt zareklamuje Pan Marian, którego zamiłowanie ogrodem śledzi 10 tys. osób, aniżeli Pani Ewelina, której content parentingowy obserwuje przeszło 100 tys. widzów! :)